#PlayUnified heeft gisteravond GOUDEN @EffieEurope gewonnen Dankzij @qacommunicatie @ldvunited @SOBelgium. Maar het had natuurlijk niet gekund zonder sporters! Zonder jullie was er nooit een campagne geweest pic.twitter.com/wXZMxAi0OV
— Special Olympics NL (@SO_NL) October 16, 2019
#PlayUnified in Nederland
Begin oktober 2018 daagden 14 van onze sporters hun 14 favoriete topsporters, hun persoonlijke helden, uit via social media. Na de door Q&A | Communicatie strak geregisseerde kick-off van #PlayUnified, accepteerden 14 absolute topsporters als Ireen, Sjinkie, Suzanne, Femke, Joost, Epke, Kjeld, Tess, Anna, Laura, Niek, Maartje, Arjen en Marit hun ‘challenge’.
Een jaar na dato zijn er zelfs 19 #PlayUnified challenges geweest. Esther Vergeer, Bibian Mentel, Marjolein Kroon, basketbalteam Donar en Rajko Gommers sloten zich aan bij #PlayUnified campagne. Zo ontstond onze ongekend succesvolle #PlayUnified campagne, die aantoonbaar effectief is gebleken, en daardoor in Brussel is bekroond met maar liefst 3 gouden Effie Awards Europe 2019 in de categoriën:
- Entertainment, Sport & Leisure
- Small Budget
- Positive Change Europe- Social Good- Non-Profit
“De Effie Award is een bevestiging van de effectiviteit van de campagne. Deze prijs krijg je alleen als je echt het verschil maakt. Grote dank aan alle sporters die hebben meegewerkt en natuurlijk Q&A | Communicatie en LDV United die de campagne hebben ontwikkeld”, aldus Ragna Schapendonk, directeur Special Olympics Nederland.
#PlayUnified in België
In 2016 werd de #PlayUnified campagne met succes gelanceerd door Special Olympics België, in samenwerking met LDV United. 2018 was het jaar voor #PlayUnified in Nederland. Special Olympics bestond exact 50 jaar en het Nationaal Sportakkoord, met als nummer 1 doelstelling “Inclusief sporten & bewegen”, werd ondertekend. Een mooi haakje om Q&A | Communicatie te vragen het concept in samenwerking met LDV United voor Nederland verder uit te werken, te verdiepen en te verbreden.
Play Unified
Het idee achter Play Unified kan niet vaak genoeg herhaald worden: meer ontmoetingen tussen sporters met en zonder verstandelijke beperking. Door samen te sporten, kun je samen een positieve sportervaring delen. Het gaat niet om het winnen, maar om het samen sporten, omdat je altijd van elkaar kunt leren. In Nederland is het voor mensen met een verstandelijke beperking mogelijk om onder goede omstandigheden te sporten. Dat is goed nieuws en daarmee loopt ons land voorop in de wereld. Desondanks sporten sporters met een verstandelijke beperking vaak afgezonderd: op een aparte avond op een apart veld. Dat is een gemiste kans, in een wereld die verhardt en polariseert ontstaat uiteindelijk een afkerende en onbegripvolle samenleving. #PlayUnified is een middel om dat tegen te gaan: bekend maakt bemind!
Effie Awards
De Effie’s zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche. De Effie Awards Europe worden toegekend voor effectieve marketing communicatie in twee of meer Europese landen. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat.
UPDATE: ook in Nederland was de #PlayUnified campagne finalist bij de Effie Awards in de categorie Maatschappelijk impact. Helaas vielen wij in ons eigen land buiten de prijzen. “Met een zeer gering budget is een belangrijk issue onder de aandacht gebracht, maar er is onvoldoende gedaan om te spreken van een blijvende maatschappelijke impact.“