De steun van onze trouwe partners brengt het team van Special Olympics Nederland in de gelegenheid om zoveel mogelijk mensen met een verstandelijke beperking aan het sporten te krijgen. Dit jaar stonden onze partners niet alleen achter ons, maar ook naast de sporters bij bijzondere evenementen en ontmoetingen. Zo was Fonds Gehandicaptensport aanwezig op Schiphol bij het uitzwaaimoment van de sporters die naar Turijn gingen, en ook op de feestelijke reünie van diezelfde sporters in Zoetermeer. Bovendien speelden een aantal sporters een rol op het benefietgala van Fonds Gehandicaptensport, dat dit jaar ook nog eens het vijftigjarig jubileum vierde.
Zonder de bijdragen van de Nationale Postcode Loterij en Univé, twee van onze vooraanstaande partners, was het dit jaar niet mogelijk geweest om zoveel geslaagde evenementen te organiseren voor sporters met een verstandelijke beperking. Ook UPS was verantwoordelijk voor het mede mogelijk maken van een van deze dagen, die de sporters het hele jaar al met rood in hun agenda omcirkeld hebben staan. We gingen door heel Nederland: van Rosmalen naar Groningen en van Almere naar Rotterdam. Maar ook in het buitenland schitterden onze sporters op internationale evenementen. Denk aan skiën in Liechtenstein, zwemmen op Curaçao, shorttracken in Oostenrijk…

Foto: Noortje Blokland
Maar bovenal: de uitzending van Special Olympics Team NL 2025 naar de World Winter Games in Turijn! Ondanks de lage temperaturen in het Italiaanse hooggebergte hoefden onze sporters het daar niet koud te hebben met dank aan de prachtige kleding, die werd verzorgd door Craft. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport onderstreepte hun betrokkenheid met een speciale videoboodschap van toenmalig staatssecretaris Vincent Karremans, die de Nederlandse delegatie succes wenste in Italië. Bovendien zorgde het Ministerie van VWS ervoor dat lezers van hun nieuwsbrief regelmatig op de hoogte werden gehouden van de laatste ontwikkelingen rondom Special Olympics Nederland.
Ook onze fantastische mediapartners ESPN en Ocean Outdoor speelden een cruciale rol in het vergroten van onze zichtbaarheid en daarmee een podium geven aan onze sporters. Zo maakte ESPN een prachtige promo voor de World Winter Games, ontwikkelde het krachtige visuals van Team NL 2025 en nam het samen met medewerkers een hartverwarmende aanmoedigingsvideo op voor de sporters die deelnamen aan de Special Olympics Kingdom Games op Curaçao. Dankzij Ocean Outdoor kregen deze visuals een enorm podium op billboards door het hele land, goed voor miljoenen contactmomenten en een zichtbaarheid waar we trots op zijn.

Foto: Ocean Outdoor
Coca-Cola Europacific Partners gaf dit jaar aandacht aan onze doelgroep door inspirerende interviews met Special Olympics-sporters Eveline en Yara te publiceren. Bovendien namen medewerkers van Coca-Cola samen met een aantal sporters in een estafetteteam deel aan de Rotterdam Marathon, waar ook een estafetteteam met Toyota te vinden was. Daarnaast zorgde Toyota dit jaar voor een nieuwe bus, vond de ploegpresentatie van Special Olympics Team NL 2025 plaats bij Louwman’s Toyota World in Raamsdonksveer en werden online meerdere steunbetuigingen gepost voor de sporters die naar Turijn afreisden.
Aan al onze partners: dank jullie wel! Jullie maken het mogelijk dat sporters met een verstandelijke beperking zich gezien, gesteund en gewaardeerd voelen. Samen kijken we uit naar een nieuw jaar vol sport, plezier en bijzondere momenten.
