Een aantal medewerkers vloog pootje over door de bocht alsof ze vroeger training kregen van Sven Kramer, een enkeling zag er nog wat onbeholpen uit. Eén ding hadden alle deelnemers van de clinic gemeen: ze verlieten allemaal met een brede lach op het gezicht (en een verbeterde techniek) de baan.
De clinic werd georganiseerd als onderdeel van de partnership tussen Special Olympics Nederland en Coca-Cola in Nederland. Zo werd de afgelopen jaren al samen gerend, geschaatst en gedart. Rennen gebeurt inmiddels al een tijdje jaarlijks, tijdens de Rotterdam Marathon. Medewerkers van Coca-Cola vormen ieder jaar een team met Special Olympics sporters en samen lopen zij in estafetteteams de marathon. Een echte teamprestatie die voor waardevolle momenten zorgt. Niet alle medewerkers waren al eerder in contact gekomen met de sporters. Een mooie kans dus voor een Play Unified-activiteit. Ook voor Catrien Dix, medewerker van Coca-Cola in Nederland, was dit de eerste keer: “We hebben natuurlijk een partnership, dus daar krijg je af en toe wel iets van mee. Maar zelf had ik de sporters eigenlijk nog nooit ontmoet. Heel fijn om te zien hoe gepassioneerd ze met hun sport bezig zijn!”

Peter le Clerq staat de camera te woord
Peter le Clerq staat al jaren op het ijs en nam deel aan verschillende evenementen van Special Olympics Nederland. Inmiddels is hij voorzitter van de Athlete Leader Commissie en vervult hij een ambassadeursrol: “Het is vooral belangrijk dat mensen in aanraking komen met Special Olympics, dat ze de organisatie leren kennen. Voor mij persoonlijk is het heel belangrijk vanwege de verbindende factor.” Naast Peter werden de medewerkers van Coca-Cola Nederland begeleid op het ijs door verschillende Special Olympics sporters. Onder hen ook Sebastiaan van der Luijn en Yara van Drunen Littel. Van 8 tot en met 15 maart vertegenwoordigen zij Special Olympics Team NL als shorttrackers op de World Winter Games in Turijn.
Play Unified is meer dan zomaar een sportieve activiteit – het is een beweging die bijdraagt aan een inclusievere samenleving. Door samen te sporten, leren mensen met en zonder verstandelijke beperking elkaar beter kennen, worden vooroordelen doorbroken en groeit het wederzijds respect. Coca-Cola in Nederland laat zien hoe bedrijven een actieve rol kunnen spelen in deze beweging en hoe kleine ontmoetingen grote impact kunnen hebben.
Meer weten over Play Unified? Of wil je net als Coca-Cola in Nederland zelf een Play Unified-activiteit organiseren? Klik dan hier voor meer informatie!